Pilates

Fleksibilitet og styrkebevegelser

Pilates

Flkesibilitet og styrkebevegelser

Hva er pilates?

Josef Pilates smeltet aspekter fra Østens og Vestens treningsdisipliner. Han lånte Østens filosofi om kontemplering, avspenning og sinn/kropp forbindelsen. Fra Vesten lånte han vektlegging på muskel styrke, en utholdenhet og intensiteten gjennom bevegelse.

Hva er pilates?

Josef Pilates smeltet aspekter fra Østens og Vestens treningsdisipliner. Han lånte Østens filosofi om kontemplering, avspenning og sinn/kropp forbindelsen. Fra Vesten lånte han vektlegging på muskel styrke, en utholdenhet og intensiteten gjennom bevegelse.

Hva kan det gjøre for deg

Hva kan det gjøre for deg

Forbedre styrke og mobilitet i områdene rundt kjernemuskulaturen

Forbedre din kroppsholdning.

Forbedre din koordinasjonsevne.

De 9 prinsippene

De 9 prinsippene

De 9 prinsippene som danner et fundament på hvordan denne metoden er organisert og utført

Den kinestetiske sansen som tillater sinnet ditt til å fokusere på hva kroppen gjør. Den bevisste oppfatningen av kroppsdelers stilling og bevegelse.
Gjennom konsentrasjon øves det på bedre koordinasjon som fører til at øvelsen utføres mer kontrollert.
Kontrollen oppnås gjennom å jobbe fra et senter/ en kjerne. All bevegelse går ut i fra denne kjernen.
Å integrere pust med bevegelse, og å puste inn i brystkassen.
Å være bevisst på kroppsdelenes posisjon når du beveger deg.
Å bevege seg jevnt og rolig.
Å bevege seg mer eksakt og effektivt.
Bygger etter hvert opp utholdenhet for musklene som stabiliserer.
Lærer å effektivisere bruken av musklene, ved å benytte de som trengs og slappe av i de som ikke trengs i den spesifikke øvelsen.

Mer om pilates

Mer om pilates

Joseph Pilates var som, B.K.S.Iyengar mye syk som barn, og han dedikerte hele sitt liv til å forbedre sin helse gjennom trening. Han trente yoga, boksing, stuping, turn og skigåing. Dette førte til at han dannet sin egen metode, som har inspiret millioner av mennesker verden over.

Pilates metoden inneholder godt over 500 øvelser som gjøres på matte eller på maskiner som han selv utarbeidet. Øvelsene blir utført i serier organisert i ulike nivåer, nybegynner, intermidiet og avansert. Treningen styrker spesielt musklene rundt skjelettet, eks mage, rygg og bak. Dette området kalte Pilates “powerhouse”. Øvelsene gir en bedre kroppsbevissthet, holdning og muskelfleksibilitet. 

Som også i Iyengaryoga finnes det heller ikke i denne treningsformen en aldersgrense, du kan finne bilder av en veldig veltrent Pilates i 70 års alderen. Jeg har gleden av å undervise øvelsene på matte. Teknikker som har hjulpet min lange kropp gjennom mange tunge økter innen dansen.

Lukk

Logg inn

Lukk

Handlekurv (0)

Handlekurven er tom Ingen produkter i handlekurven.

Opal Yoga

Iyengaryoga i Nodre Follo

Front Page